FAJAR AL-KARAMAH

One day, fajar of Islam will shining around the world... Let's do something before it was late...


Debaran kian kencang tatkala tahun ini Pro Mahasiswa bakal menggoncangkan UM dengan gelombang orennya yang menyebabkan keluh kesah atau ketakutan telah hilang kepada mana-mana orang yang ingin memakai baju oren. Bagi penyokong-penyokong setia PRO-M hari khamis ialah hari yang ditunggu-tunggu.. bukan apa.. Kenapa ye?? Korang kena selalu pergi intai-intai kat bus stop depan library tu kot-kot nya ‘mat-mat oren’ berhimpun nak dengar Speaker Corner. Dan jangan salah anggap Speaker Corner tu demonstrasi. Walaupun yang jadi leadernya adalah orang-orang yang selalu ada masa demonstrasi( ye laa.. sebab mana ada muka lain lagi selain muka sama je yang gi demo). Ia sebagai medan untuk menyatakan pendapat terhadap isu-isu yang bermain di sekitar kampus dan di peringkat nasional. Jangan takut dan bimbang. Kalau nak tahu, speaker corner ni ramai ‘peminat’nya. Hingga pak guard pun berminat dengar. Bukan tu saja, pegawai HEP pun siap ambil gambar kitaorang lagi. Lepas ni glamour la kitaorang tak perlu masuk akhbar pun..
Berbalik pada gelombang oren tadi tu… sejak akhir-akhir ni ramai yang suka warna oren. Setuju tak? Sampai ada yang motosikalnya pun diwarnakan oren. Lagi kalau di kolej lapan mesti adalah dalam seminggu dua tu kami makan buah oren. Ish…ish..ishh.. Tapi jangan setakat warnanya je yang kita kena suka dan menarik, kita sebagai mahasiswa kena tahu apa agenda yang PRO-M bawa ni. Jika dapat risalah oren kami tu… baca-bacalah ya sebab kami tahu risalah kami ni paling special. Mana ada yang buat risalah banyak-banyak berwarna oren selain PRO-M?? Tengok dari jauh pun mengerlip-ngerlip warna oren.. ha.. dah tau dah tu mesti risalah PRO-M.
Apa yang buat saya gembira lagi, bukan setakat local student je yang tahu PRO-M ni.. Student foreigner pun kenal PRO-M ni. Ada kat kolej hari tu masa tengah edar kad raya masa time sahur kat student dari Somalia. Speaking la.. time ni la nak try practise apa kita belajar. Wah! Rupanya diaorang ada yang boleh cakap Malay. Dia tanya kad ni dari mana? Then dia tengok dari PRO –M.. “ Ooo.. PRO-M.” saya pun tanya lah dia. U Know PRO-M? He said “ O..i know that”. Tu je ceritanya just nak gtau. Mungkin sebab dorang-dorang ni kawan dengan budak-budak PRO-M yang selalu ke surau yang turut dicat ala-ala oren. Ada juga yang puji kad raya tu simple tapi menarik dan padan dengan warnanya..
Justeru.. saya sarankan agar baju raya pun carilah yang warna oren ye… hehe.(‘’,). Lastly ,

SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN.
Pantun untuk semua..

Mat gempaq PRO-M pakai samping,
Nak pergi beraya pakai baju Melayu..
Baju warna oren jadi pilihan..
PRO-M bekerja tiada tanding
Tiba mahasiswa menyahut seru…
Salam harapan, salam perubahan .

0 comments: