FAJAR AL-KARAMAH

One day, fajar of Islam will shining around the world... Let's do something before it was late...

JIWA MAGNETIK
Pada 16 Oktober bersamaan 16 Syawal (Khamis) telah berlangsung Motivasi Kecemerlangan yang disampaikan oleh Saudara Amin Idris. Begitu banyak sekali input yang diperolehi bukan sahaja untuk menghadapi peperiksaan tetapi beliau lebih menekankan konsep kendiri yang perlu ada dan patut ada pada seseorang yang bergelar mahasiswa. Jiwa magnetik? Pernahkah anda mendengarnya? Perumpamaannya adalah seseorang yang ingin berjaya itu perlu mempunyai seperti magnet iaitu bukan sahaja berguna untuk dirinya sendiri sahaja tetapi juga mampu untuk mempengaruhi orang lain untuk sama-sama bersamanya. Banyak input berguna yang ingin saya kongsikan bersama anda semua.
Semuanya bermula dari HATI

Sakit hati? Baik hati? Busuk hati? Semuanya bermula dari hati. Kita tidak panggil sakit mata ketika mana seseorang itu sekali-kali tidak kita boleh memandang wajahnya akan terasa geram, nak marah. Kita panggil sakit hati bukan? Orang yang selalu memberi hadiah, menolong orang lain dan sebagainya kita panggil pula sebagai baik hati. Bukan baik tangan kan walaupun yang melakukannya adalah tangannya. Cuba fikir lagi. Orang yang selalu mengadu domba, melaga-lagakan orang atau sering mengumpat orang lain kita panggil sebagai busuk hati. Bukan busuk mulut kan? Inilah yang dikatakan semuanya bermula dari hati sebagaimana yang telah dijelaskan oleh Rasulullah S.A.W dalam Matan Arba’in iaitu hadis pertama yang menerangkan tentang niat seterusnya sampai kepada apabila baik ia akan baik seluruh badan iaitu Qalb (HATI).

JANGAN JADI orang yang mempunyai MENTALITI MANGSA!!!

Siapa orang yang mempunyai mentality mangsa?? Iaitu orang yang sentiasa menyalahkan orang lain apabila tidak dapat melakukan sesuatu. Jangan terus amalkan mentality ini tetapi jadilah...

1. MENTALITI JUARA

Siapa mereka?

Ø Mereka yang bijak dalam membuat keputusan
Ø Tidak beralasan
Ø Proaktif iaitu bertanggungjawab dengan hidup kerana..
Ø The choices you make, make you.
Ø Hidup dalah untuk membuat pilhan
Ø Oleh itu perlulah bertanggungjawab dengan diri sendiri dan hidup sendiri
Ø Orang lain tidak boleh membantu kita tetapi kitalah yang perlu membantu diri sendiri.

2. MATLAMAT

Matlamat ditentukan berdasarkan teknik SMART
Ø S : Specific
Ø M: Measureable
Ø A: Action Oriented
Ø R: Relevan
Ø T: Time bound

Dalam menentukan sesuatu matlamat yang hendak dicapai tentukan secara spesifik agar matlamat yang dicapai itu JELAS dan tidak kabur. Pastikan matlamat itu boleh dicapai dan boleh diukur tahap keberjayaan kita mencapai matlamat yang diimpikan itu. Selain itu selama-lamanya matlamat tidak akan dapat dicapai jika kita hanya berdiam diri tanpa BERTINDAK! Perlu melakukan sesuatu untuk mencapai matlamat yang didingini. Tiada guna hanya merancang matlamat sudah jelas tetapi tiada tindakan yang dimabil. Jangan lupa menentukan matlamat perlu relevan, tiidak perlu tergopoh-gapah kerana ia memerlukan masa untuk mencapai matlamat. Yang pasti, pastikan BILAkah kita ingin matlamat itu di capai sepenuhnya. 10 tahun? 5 tahun akan dating? Atau bila-bila masa sahaja.

Sebagai contoh. Bill Gates telah menentukan matlamatnya pada umur 19 tahun dengan menyatakan “ Aku mesti menjadi seorang jutawan pada umur 30 tahun”
Dari sini dapat di ambil matlamat Bill Gates adalah jelas untuk menjadi seorang jutawan. Masa yang diperangkakannya dalam menjadi seorang jutawan adalah 10 atau 11 tahun. Kenyataannya, Bill Gates telah membuktikan kata-katanya dahulu. Kita bila lagi??

3. JAUHI SINDROM DEVIDER


Ø SINDROM Devider adalah sentiasa berburuk sangka kepada orang lain. Jangan sesekali terus berkeadaan begini kerana ia akan merosakkan masyarakat.
Ø Bagaimana untuk menghadapi sindrom devider ini?
Ø Tidak lain dengan cuba untuk MEMAHAMI. Kita ingin orang memahami kita tetapi kita tidak cuba untuk memahami mereka.
Ø Seek first to understand to be understood.
Ø Nilai semula apa yang kita fikirkan tentang orang lain dan cubalah dapatkan fakta yang betul tentang sesuatu perkara sebelum menghukum.

4. HIDUP PENUH DENGAN PILIHAN

Ø Putuskan lorong hidup anda.
Ø Apa yang didapati pada masa depan adalah apa yang kita putuskan pada hari ini
Ø Kesilapan dulu adalah sejarah, esok belum tentu dan Allah memberi kita hari ini adalah sebagai hadiah.

5. TAJAM ASAH

Ø Mengikut ahli psikologi, kita berada dalam situasi unconciuos incompetence iaitu kita sedar kita tidak tahu tentang sesuatu perkara.
Ø Berikut adalah tingkatan keupayaan manusia

Tahap pertama : INCONCIUOS COMPETENCE
Tahap kedua : CONCIUOS INCOMPETENCE
Tahap ketiga : CONCIUOS COMPETENCE
Tahap tertinggi : UNCONCIUOS COMPETENCE
Terlalu banyak input yang diterima dari ceramah motivasi tersebut. Dan saya telah kongsikan bersama rakan-rakan seperjuangan di dalam blog ini.
Semogakita semua akan berjaya dalam peperiksaan masing-masing dan menjadi individu berjiwa magnetik.

Salam harapan dan perubahan.

0 comments: